ویترین‌های ضدفرهنگی 
کد خبر: 4154586
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
یادداشت

ویترین‌های ضدفرهنگی 

ویترین، جایی برای نمایش بهترین اجناس مغازه است، اجناسی که در حقیقت چشم و چراغ مغازه بوده و باعث جلب نظر و در نهایت خرید مشتری می‌شود و غالب خریداران نیز در گشت‌وگذارهای خود در بازارها و مراکز خرید، بیش از هر چیز چشم به ویترین‌ها دارند. اما امروزه همین ویترین‌ها گاه نقش بسیار اثرگذاری بر فرهنگ پوشیدگی در جامعه دارند.

ویترین‌، لباس

ویترین، جایی برای نمایش بهترین اجناس مغازه است، اجناسی که در حقیقت چشم و چراغ مغازه بوده و باعث جلب نظر و در نهایت خرید مشتری می‌شود و غالب خریداران نیز در گشت‌وگذارهای خود در بازارها و مراکز خرید، بیش از هر چیز چشم به ویترین‌ها دارند. اما امروزه همین ویترین‌ها گاهی نقش بسیار اثرگذاری بر فرهنگ پوشیدگی در جامعه ایفا کرده و به نوعی جریان مد را در جامعه ما خط‌دهی می‌کنند، اینکه امسال چه لباسی را چگونه بپوشیم! 

ماجرای این ویترین‌های رنگی و دلبرانه جایی بغرنج می‌شود که در نقطه مقابل حجاب و متعاقباً عفاف می‌ایستد، می‌پرسید چگونه؟ زمانی که در پرترددترین نقطه شهر قدم می‌زنید و ویترین‌های رنگین لباس‌های ضدفرهنگی دلبرانگی می‌کند. زمانی که مانتوها به پیراهن‌هایی کوتاه بدل شده و دیگر معنای پوشیدگی اسلامی را از دست می‌دهد. زمانی که همین لباس‌های نازک و کوتاه به شکلی جذاب در چشم و ذهن مردم جای گرفته و عادی می‌شود و البته، لباس‌های پوشیده و مناسب نیز به راحتی گیر نمی‌آید!

آری، همه‌ این اتفاقات در دل همین ویترین‌ها رخ می‌دهد و بانوی ایرانی که تا سال‌های قبل مانتویی نسبتاً مناسب بر تن داشت، امروز با جریان‌سازی همین ویترین‌ها لباس‌هایش کوتاه‌تر و کوتاه‌تر شده، آنقدر سریع که حتی خودش هم متوجه این هجمه ضدفرهنگی نشده است. 

آیا تاریخ و تمدن بلند آوازه‌‌ بانوان ایرانی که همواره مظهر حجب و حیا بوده‌اند این است که دنباله رو جریانی باشد که از غرب خودباخته سرچشمه می‌گیرد؛ همانجایی که به نام دفاع از آزادی و حقوق زنان، جایگاه زن را به کمترین حد خود تنزل داده‌اند و حال آنکه اسلام از خلقت «زن» بر خود بالیده و کرامتی عظیم به او بخشیده است. 

امروز، جریان ضدفرهنگی ویترین‌ها در جای جای کهن شهر دین و اخلاق «تبریز» به چشم می‌خورد و دل را می‌آزارد؛ حتی شهرستان‌ها نیز از این تأثیرات منافی عفت عمومی در امان نمانده و روز به روز دامنه‌ جریان ویترین‌های ضدفرهنگی گسترده‌تر می‌شود و این درحالی است که مردم غیرتمند تبریز از دیرباز مقید و باورمند به حجاب و عفاف بوده و مردان به غیرتشان و زنان به حجاب و عفتشان شناخته شده‌اند. 

حال در این کهن شهر غیرت و عفت، تعداد خانه‌ ملزومات و محصولات حجاب به کمتر از تعداد انگشتان دست آن‌هم در گوشه و کنار شهر رسیده و ویترین‌های ضدفرهنگی هر روز بدتر از دیروز مقابل دیدگان جولان داده و به پوشش و مد جامعه خط می‌دهند.

مهری هاشم‌زاده ایکنای آذربایجان شرقی

انتهای پیام
captcha